آتش سوزی در آشپزخانه

آتش سوزی در آشپزخانه

فهرست مطالب

0
(0)

آتش سوزی در آشپزخانه یکی از حوادثی است که بسیار با آن مواجه هستیم و بدلیل وجود اجاق گاز و وسایل برقی در آشپزخانه، ایجاد آتش سوزی در آن بسیار شایع تر است. دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث بروز آتش سوزی در آشپزخانه شود که اکثر این دلایل به نداشتن اطلاعات کافی و سهل انگاری مربوط می شود. در ادامه همراه هایپرفایر باشید تا به دلایل آتش سوزی در آشپزخانه بپردازیم.

کاربر عزیز هایپرفایر؛ اگر سوالی در خصوص آتش سوزی در آشپزخانه دارید، می توانید در بخش نظرات سوال خودتان را مطرح کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.

خلاصه ای از آتش سوزی در آشپزخانه

سوالات در رابطه با آتش سوزی در آشپزخانه پاسخ به این سوالات
آتش سوزی در آشپزخانه
  • آتش سوزی در آشپزخانه یکی از موادی است که ممکن است برای هرکسی اتفاق بی افتد.
  • پس از شروع آتش سوزی در آشپزخانه فورا با 125 سازمان آتش نشانی تماس بگیرید.
  • در ادامه می توانید از کپسول آتش نشانی استفاده کرده و حریق را مهار کنید.
اقدامات اولیه هنگام آتش سوزی
  • در لحظات اولیه آتش سوزی، آرامش خود را حفظ نمایید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمامی افراد از آشپزخانه خارج شده اند.
  • سپس به آتش نشانی اطلاع دهید.
  • شیر اصلی گاز را قطع کنید.
  • اگر کپسول آتش نشانی دارید از آن در جهت خاموش کردن آتش استفاده کنید.
  • اگر آتش کوچک بود و کپسول آتش نشانی نداشتید، با استفاده از پارچه آتش را خفه کنید.
  • هیچوقت آب برروی ظرف آتش گرفته که حاوی روغن است نریزید.
دلایل آتش سوزی در آشپزخانه
  • استفاده از دستکش گشاد و لباس آستین بلند
  • خواب آلودگی
  • آتش گرفتن ماهی تابه
  • آتش سوزی برقی
با آتش شعله ور در ماهیتابه چه کنیم؟
  • زمانی که ظرفی دچار آتش سوزی شد اصلا سعی نکنید با آب آن را خاموش کنید.
  • برای خاموش کردن ظرف یا از پتوی ضد حریق استفاده کنید و یا از کپسول آتش نشانی
محل قرار دادن کپسول آتش نشانی در آشپزخانه
  • کپسول آتش نشانی در آشپزخانه باید در مکانی در دسترس قرار گیرد.
شارژ کپسول آتش نشانی مناسب آشپزخانه
  • تمامی کپسول های آتش نشانی سالی یکبار باید شارژ شوند.
  • پس از استفاده از کپسول فورا آن را شارژ نمایید.

خریدی بصرفه و فوری: خرید انواع کپسول آتش نشانی

آتش سوزی در آشپزخانه

ممکن است همه ما با آتش سوزی در آشپزخانه مواجه شده باشیم. حال ممکن است این آتش سوزی کوچک و یا بزرگ باشد، به هر حال باید بدانیم که جهت کاهش آتش سوزی و پس از شروع آن، در آشپزخانه باید چه اقداماتی را انجام دهیم. لازم به ذکر است، در صورتی که آتش سوزی اتفاق افتاد فورا با آتش نشانی و با شماره 125 تماس بگیرید و گزارش آتش سوزی دهید و سپس اقدام به خاموش کردن آن کنید.

همانطور که می دانید، آشپزخانه بدلیل وجود وسایل برقی و گازی، بیشتر از بقیه مکان های خانه امکان آتش سوزی را دارند و برای پیشگیری از آتش سوزی در این مکان ها باید به یکسری نکات توجه ویژه کرد. یکی از مواردی که باید حتما به آن دقت کنید، قرار دادن یک کپسول آتش نشانی در آشپزخانه برای مواقع اضطراری است.

اقدامات اولیه هنگام آتش سوزی

اقدامات اولیه هنگام وقوع آتش سوزی در آشپزخانه به شرح زیر می باشند:

  • در لحظات اولیه آتش سوزی، آرامش خود را حفظ نمایید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمامی افراد از آشپزخانه خارج شده اند.
  • سپس به آتش نشانی اطلاع دهید.
  • شیر اصلی گاز را قطع کنید.
  • اگر کپسول آتش نشانی دارید از آن در جهت خاموش کردن آتش استفاده کنید.
  • اگر آتش کوچک بود و کپسول آتش نشانی نداشتید، با استفاده از پارچه آتش را خفه کنید.
  • هیچوقت آب برروی ظرف آتش گرفته که حاوی روغن است نریزید.

آتش سوزی در آشپزخانه

پیشنهاد خواندنی هایپرفایر: بهترین کپسول آتش نشانی

دلایل آتش سوزی در آشپزخانه

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که در آشپزخانه آتش سوزی رخ دهد. پاشش آب در روغن داغ، ایمن نبودن اتصالات اجاق گاز، اتصالی برق، مشکلات فنی وسایل برقی و … که تمامی این موارد می توانند باعث بروز آتش سوزی شوند. در ادامه به برخی از دلایل آتش سوزی در آشپزخانه می پردازیم.

استفاده از دستکش گشاد و لباس آستین بلند

زمانی که در حال آشپزی هستیم ممکن است سهل انگاری کنیم و دستمالی را در نزدیکی شعله های آتش قرار دهیم و یا لباس ما آستین بلند باشد و باعث بروز آتش سوزی گردد. زمانی که قصد آشپزی را داریم باید حواسمان به لباس های بلند و لباس هایی که دارای آستین بلند هستند باشد تا خدایی نکرده باعث آتش سوزی نشویم. همچنین لباس های بلند و شل می توانند باعث مشکلات دیگری نظیر گیر کردن به ظروف نیز شوند.

خواب آلودگی

برخی از مواقع آنقدر خسته و خواب آلوده هستیم که توان آشپزی کردن را نداریم اما هرطوری است خودمان را مجبور به پخت غذا می کنیم و بدلیل بی احتیاطی و هوشیاری پایین موجب آتش سوزی می شویم. طبق تحقیقاتی که انجام شده، 42 درصد افرادی که جان خود را در حین پخت و پز از دست می دهند، بدلیل خواب آلودگی بوده است.

پیشنهاد خواندنی هایپرفایر: نحوه نصب کپسول آتش نشانی

آتش گرفتن ماهی تابه

ممکن است روغن موجود در ظرف و یا ماهی تابه دچار آتش سوزی شود و بهترین راه برای کنترل آن این است که ابتدا شعله گاز را خاموش کرده و سپس اقدام به خفه کردن ظرف آتش گرفته کنیم. نکته بسیار بسیار مهم این است که اصلا نباید برروی روغن داغ و یا ظرف آتش گرفته آب بریزیم چون باعث گسترش آتش سوزی می شود.

آتش سوزی برقی

در برخی از موارد ممکن است مایکروویو و یا وسایل برقی که در آشپزخانه دارید دچار آتش سوزی شود. در این صورت باید فورا آن را از برق جدا کنید و از کپسول آتش نشانی برای اطفا حریق کمک بگیرید. فراموش نکنید که برای خاموش کردن آتش وسایل برقی نباید از آب استفاده کرد.

دلایل آتش سوزی در آشپزخانه

پیشنهاد خواندنی هایپرفایر: شرکت های مجاز شارژ کپسول آتش نشانی

با آتش شعله ور در ماهیتابه چه کنیم؟

روغن داغ موجود در ماهیتابه به دلایل متعددی ممکن است آتش بگیرد، یکی از آن دلیل ها ریختن آب برروی روغن داغ است. زمانی که ماهیتابه آتش گرفت، یک پارچه ضخیم را با هر دو دست بگیرید و به آرامی برروی ظرف بی اندازید تا اکسیژن به حریق نرسد و آتش اطفا شود و آتش سوزی در آشپزخانه اتفاق نیافتد. همچنین می توانید از کپسول آتش نشانی ABC استفاده کنید تا آتش به راحتی اطفا گردد.

محل قرار دادن کپسول آتش نشانی در آشپزخانه

شاید از خود بپرسید که بهترین مکان برای نصب کپسول های آتش نشانی در آشپزخانه کجاست تا در زمانی که حریق اتفاق افتاده بتوان از آن استفاده کرد و حریق را اطفا کرد. کپسول آتش نشانی باید در مکان هایی نصب شوند که در دسترس افراد در شرایط اضطراری باشند و با استفاده از آن بتوان حریق را فورا اطفا کرد. توجه داشته باشید که نباید برروی روغن داغ آب ریخت زیرا فورا باعث گسترش آتش شده و آتش سوزی گسترده ای را رقم خواهید زد.

کپسول های آتش نشانی باید حداکثر 7 کیلویی باشند تا تمامی افراد خانه بتوانند از آن استفاده کنند. بهترین مکان برای نصب کپسو های آتش نشانی محلی است که نزدیک به اجاق گاز و یا فر باشد زیرا این وسایل آشپزخانه بیشتر از دیگر وسایل دچار حریق شده و بسیار حساس تر هستند.

شارژ کپسول آتش نشانی مناسب آشپزخانه

کپسول های آتش نشانی موجود در آشپزخانه همانند دیگر کپسول های آتش نشانی نیازمند اهمیت گسترده ای هستند و از این رو در زمان های مناسب (سالی یکبار) باید بررسی و شارژ شوند تا بتوانند در زمان های آتش سوزی بهترین کارایی را داشته باشند. توجه داشته باشید که هرساله باید کپسول های آتش نشانی خود را شارژ کنید و اگر از کپسول آتش نشانی خود درمواقع ضروری استفاده کردید نیز باید فورا کپسول خود را شارژ کنید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت کیلیک کنید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای ها 0

شما نفر اول باشید برای ثبت رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا