بهترین راه های خاموش کردن آتش

بهترین راه های خاموش کردن آتش

فهرست مطالب

0
(0)

بهترین راه های خاموش کردن آتش، شاید این جمله زمانی به ذهنتان برسد که حریقی رخ داده و ثانیه ها نیز بسیار اهمیت دارند، اما نمی دانید باید چه کاری انجام دهید تا حریق خاموش شود و بتوانید هم خودتان و هم دیگران را از شر آسیب جسم و مالی دور کنید. خوب است قبل از احتمال هر حاده ای بفکر پیشگیری و آموزش دیدن در آن رابطه باشیم. نحوه خاموش کردن انواع حریق و اطلاعات داشتن در رابطه با آن یکی از موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه بسیاری کرد تا در زمان حادثه به خوبی بدانیم باید چه کاری انجام دهیم تا حریق گسترش پیدا نکند. در ادامه همراه هایپرفایر باشید تا به بهترین راه های خاموش کردن آتش بپردازیم.

کاربر عزیز فروشگاه اینترنتی هایپرفایر؛ اگر سوالی در خصوص بهترین راه های خاموش کردن آتش دارید، می توانید در بخش نظرات سوال خودتان را مطرح کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول در زمینه راه های خاموش کردن آتش پاسخ به این سوالات
راه های خاموش کردن آتش
  • از بین بردن حرارت و یا سرد کردن حریق
  • جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آتش سوزی یا خفه کردن
  • از بین بردن عامل آتش سوزی یا مواد آتش زا
  • تمرکز بر روی از بین بردن واکنش های زنجیره ای
دلیل شکل گیری حریق
  • حرارت بالا
  • مواد قابل اشتعال

پیشنهاد جذاب هایپر: خرید انواع تجهیزات آتش نشانی با قیمتی مناسب

راه های خاموش کردن آتش

راه های بسیار برای خاموش کردن انواع حریق وجود دارد که با استفاده از این روش ها می توان مانع از گسترش حریق شد و آتش را سریعا خاموش کرد تا مانع از انواع آسیب شویم. آتش می تواند باعث ضررهای مالی و جانی شود و از این رو باید آن را جدی گرفت تا آسیب جدی به ما وارد نشود و فورا بتوانیم مانع از گسترش آن شویم. یکی از سوالاتی که ممکن است زمانی که به آتش سوزی فکر می کنید به ذهنتان بیاید این است که چگونه آتش را خاموش کنیم؟ در واقع خاموش کردن آتش وابسته به این است که شما به خوبی آتش را بشناسید و اضلاع مثلث را بدانید. زمانی که اضلاع آتش را به خوبی بدانید و نوع حریق بوجود آمده را به خوبی درک کنید، می توانید به آسانی با آن مقابله کنید و حریق را فورا از بین ببرید.

  • از بین بردن حرارت و یا سرد کردن حریق
  • جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آتش سوزی یا خفه کردن
  • از بین بردن عامل آتش سوزی یا مواد آتش زا
  • تمرکز بر روی از بین بردن واکنش های زنجیره ای

راه های خاموش کردن آتش

پیشنهاد خواندنی هایپر: راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

از بین بردن حرارت یا سرد کردن حریق

یکی از روش های قدیمی و کاربردی که همچنان می توان با آن حریق را خاموش کرد، گرفتن گرمای آتش و سرد کردن آن است. به این شکل که می توان برروی حریق آب ریخت تا گرمایش را از دست بدهد و درنهایت گرمایی برای ادامه گسترش و شعله ور شدن نداشته باشد. اما امروزه برای سرد کردن سریع آتش از گاز دی اکسید کربن استفاده می شود که در کپسول های آتش نشانی شاهد آن هستیم. با استفاده از کپسول های آتش نشانی CO2 می توان حریق را فورا سرد کرد و مانع از گسترش آتش شد.

جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آتش

یکی دیگر از کارهایی که می توان انجام داد تا حریق از بین برود، گرفتن اکسیژناز آن است. در این روش باید به روش های گوناگونی که موجود است حریق را خفه کنیم. همه ما می دانیم که آتش بدون اکسیژن قطعا نمی تواند ادامه داشته باشد و فورا مهار می شود، پس می توان با استفاده از یک پتو آتش را خاموش کرد اگر آتش کوچک است و امکان خاموش شدن توسط پتو را دارد. اما اگر آتش کمی بزرگتر است می توان از شن و ماسه برای خفه کردن آن استفاده کرد، همچنین کپسول های آتش نشانی پودر و گاز و فوم نیز برای خفه کردن آتش طراحی و ساخته شده اند.

از بین بردن عامل آتش سوزی

یکی دیگر از مواردی که می توان با استفاده از آن آتش را خاموش کرد، از بین بردن عامل آتش سوزی است. در این روش باید آتش تازه شروع به شکل گیری کرده باشد تا بتوانیم با جا به جا کردن مواد سوختنی مانع از شکل گیری آن شویم.

از بین بردن واکنش های زنجیره ای

یکی دیگر از مواردی که می توانیم انجام دهیم این است که واکنش زنجیره ای آتش را از بین ببریم که کمی دشوار تر از سایر روش ها می باشد. می توانیم از آیروسل های دستی و یا آیروسل های اتوماتیک برای این کار استفاده کنیم که باعث از بین بردن واکنش زنجیره ای حریق می شوند و حریق فورا خاموش می شود.

دلیل شکل گیری حریق

پیشنهاد خواندنی هایپر: بهترین کپسول آتش نشانی

دلیل شکل گیری حریق

ماهیت حریق نوعی فعل و انفعالات است که در اثر اکسیژن کافی و رسیدن حرارت به مواد قابل اشتعال می باشد. حرارت بالا یکی از دلایل اصلی آتش سوزی در هر مکانی است و اگر ماده سوختنی یا قابل اشتعال کمی شرایط شعله ور شدن را داشته باشد، فوا آتش سوزی آغاز می شود. اگر حرارت را بتوانی پایین نگه داریم قطعا آتش شکل نخواهد گرفت و اگر بتوانیم واکنش های زنجیره ای حریق را در هم بشکنیم نیز اطفاء حریق صورت می گیرد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت کیلیک کنید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای ها 0

شما نفر اول باشید برای ثبت رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا