دتکتور دود چگونه کار می کند؟

دتکتور دودی

فهرست مطالب

5
(1)

دتکتورهای دودی از جمله تجهیزات اعلام حریقی هستند که می توانند جان انسان ها را نجات دهند و از این رو شاید از خود بپرسید که دتکتور دود چگونه کار می کند؟. آشکار ساز دود یا به عبارتی دتکتور دود خطر مرگ ناشی از آتش سوزی را کاهش داده و با بررسی و آنالیز لحظه به لحظه محیط می تواند جان انسان ها را نجات دهد. همچنین دتکتورها از بروز صدمات مالی ناشی از آتش سوزی نیز جلوگیری بعمل می آورند. در ادامه این مقاله همراه هایپرفایر باشید تا به دتکتور دودی چیست، انواع دتکتور دودی، تفاوت دتکتور دودی و حرارتی، نحوه کارکرد دتکتور دود و نکات نصب دتکتور دود بپردازیم.

کاربر عزیز هایپرفایر؛ اگر سوالی در خصوص دتکتور دودی دارید، می توانید در بخش نظرات سوال خودتان را مطرح کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول در زمینه دتکتور دودی پاسخ به این سوالات
دتکتور دودی چیست؟
  • دتکتور دود نوعی تجهیزات اعلام حریق است که با بررسی محیط از وجود دود مطلع می شود و با تشخیص دود فورا آژیر را به صدا می آورد.
انواع دتکتور دودی
  • دتکتور دود یونیزاسیون
  • دتکتور دود فتوالکتریک
تفاوت دتکتور دودی و حرارتی
  • دتکتورهای دودی دارای سنسور تشخیص دود در محیط هستند و با تخیص دود فورا آژیر را به صدا در می آورند و تمامی افراد حاضر در صحنه را از وجود آتش با خبر می کنند.
  • اما دتکتور حرارتی دارای سنسوری بوده که با بالا رفتن غیر عادی دمای محیط فعال شده و آژیر به صدا در می آید.
دتکتور دود چگونه کار می کند؟
  • ان نوع از دتکتور دارای دو صفحه بوده که جریان الکتریکی از یک صفحه ب صفحه دیگر هوا منتقل شده و زمانی که جریان انتقال یافته کم شود مقدار قاب توجهی دود در محیط وجود دارد.
نکات نصب دتکتور دود
  • دتکتورها باید حتما توسط متخصص نصب شوند تا ایمنی افراد بالاتر برود. محیط هایی که نمی توانید از دتکتور دودی استفاده کنید به شرح زیر است:
  • محیط های با رطوبت بالا مناسب نصب دتکتور دودی نیستند.
  • محیط هایی با گرد و غبار زیاد مناسب نصب دتکتور دود نیستند.
  • محیط های دارای دود زیادی نظیر پارکینگ ها نیز مناسب نصب چنین دتکتوری نیستند و باید از سایر دتکتورها در این مکان ها استفاده کرد.
  • دتکتورهای دود مناسب رستوران ها نمی باشد.
محل مناسب نصب دتکتور دود
  • دتکتور دود بهتر است در مرکز سقف نصب شود تا بازدهی بهتری داشته باشد.
  • طبق استاندارد NFPA 72 تمامی اتاق ها و انباری ها و … باید دارای دتکتور باشد.
  • نصب دتکتور دود در موتورخانه بسیار پیشنهاد می شود.

خریدی بصرفه و فوری: خرید انواع دتکتور اعلام حریق

دتکتور دودی چیست؟

قطعا بسیاری از افراد با دتکتورهای دودی و انواع دیگر دتکتور آشنایی دارند اما برای بسیاری از دوستانی که این مقاله را می خوانند شاید اطلاعاتی در زمینه تجهیزات آتش نشانی و تجهیزات اعلام حریق و اطفاء حریق نداشته باشند و در این قسمت از مقاله نحوه کارکرد دتکتور قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم. همانطور که متوجه شدید دتکتور دود و یا آشکارساز دود جزو دسته بندی سیستم تشخیص حریق بوده و با بررسی محیط و دود ناشی از آن آژیر خطر را به صدا در می آورد و موجب جلوگیری از گسترش آتش می شود.

دتکتورهای دودی همانند سایر دتکتورها قابلیت متصل شدن به سیستم کنترل پنل مرکزی را نیز دارند و پس از تشخیص دود به پنل مرکزی اطلاع داده و پنل مرکزی با آتش نشانی تماس گرفته و تمامی اهالی ساختمان و خانه را از وجود آتش باخبر می کند و درنهایت سیستم اطفاء حریق را نیز برای خاموش کردن حریق فعال می کند. لازم به ذکر است که سیستم های تشخیص حریق دتکتور به دو دسته اتوماتیک و دستی طبقه بندی می شوند که بسته به محیط و نوع سیستمی که قصد دارید داشته باشید با کمک و کارشناسی یک متخصص باید انجام دهید.

دتکتور دودی چیست؟

خریدی بصرفه: خرید انواع آژیر اعلام حریق

انواع دتکتور دودی

دتکتورهای دودی دارای دو نوع مختلف هستند که هریک از این دتکتورها نحوه کار متفاوتی دارند که در ادامه به آن ها پرداخته ایم:

  • دتکتور دود یونیزاسیون: دتکتورهای دودی یونیزاسیون دارای مواد رادیواکتیو بین صفحه ی دارای بار الکتریکی هستند.
  • دتکتور دود فتوالکتریک: این نوع از دتکتورهای دودی با استفاده از پرتو نور ساطع شده درون محفظه حریق و دود را تشخیص می دهند.

تفاوت دتکتور دودی و حرارتی

تفاوت دتکتورهای دودی و حرارتی به تشخیص حریق و منبع اصلی تشخیص می باشد که در ادامه به صورت تخصصی تر به آن می پردازیم:

دتکتور دودی:

این نوع از دتکتورها با تشخیص ذرات دود موجود در هوا حریق را تشخیص داده و پس از تشخیص دود فورا آژیر خطر را به صدا در می آورند. این نوع دتکتور با سنسورهای الکتریکی تغییرات در هوا را تشخیص می دهند و هر لحظه در حال آنالیز هستند.

دتکتور حرارتی:

دتکتوهای حرارتی همانطور که از نامشان پیداست با افزایش دما از وجود حریق با خبر می شوند و زمانی که دمای محیط به محدوده خاصی برسد فورا آژیر را به صدا در می آورند. این نوع از دتکتورها دارای سنسور حرارتی هستند و لحظه به لحظه تغییرات دمایی را آنالز می کنند.

تفاوت دتکتور دودی و حرارتی

پیشنهاد خواندنی هایپرفایر: معرفی انواع دتکتور اعلام حریق

دتکتور دود چگونه کار می کند؟

نحوه کارکرد دتکتورهای دودی شاید برایتان جالب باشد. دتکتورهای دودی دارای دو صفحه هستند و زمانی که جریان الکترونیکی از یک صفحه به صفحه دیگر هوا منتقل می شود، یون ها را جذب می کند و جریان کاهش پیدا می کند و زمانی که مقدار ذرات وارده به محفظه به اندازه ای باشد که جریان را به مقدار مشخصی برساند آن وقت است که آژیر دستگاه به صدا می آید و دود تشخیص داده می شود.

نکات نصب دتکتور دود

اگر قصد خرید و نصب دتکتور دود را دارید ابتدا باید با یک متخصص در این زمینه مشرت کنید که هایپرفایر شرکت همیار انرژی را در زمینه پیاده سازی و نصب انواع سیستم های اعلام و اطفاء حریق پیشنهاد می کند. متخصص با بررسی محیط شما به شما اطلاع می دهد که بهترین و مناسب ترین نوع دتکتور برای محیط شا کدام است و سپس با قیمتی بسیار مناسب می توانید یک سیستم اعلام حریق عالی داشته باشید که ایمنی ساختمان و محیط کاری و اداری شما را بالاتر می برد. اگر قصد دارید خودتان دتکتور خریداری و نصب کنید (هایپرفایر تنها نصب دتکتور توسط متخصص را پیشنهاد می کند) در ادامه به برخی از نکات نصب دتکتورهای دود می پردازیم.

  • محیط های با رطوبت بالا مناسب نصب دتکتور دودی نیستند.
  • محیط هایی با گرد و غبار زیاد مناسب نصب دتکتور دود نیستند.
  • محیط های دارای دود زیادی نظیر پارکینگ ها نیز مناسب نصب چنین دتکتوری نیستند و باید از سایر دتکتورها در این مکان ها استفاده کرد.
  • دتکتورهای دود مناسب رستوران ها نمی باشد.

نکات نصب دتکتور دود

پیشنهاد خواندنی هایپرفایر: شستی اعلام حریق

محل مناسب نصب دتکتور دود

دتکتورهای دودی باید در مکان مناسبی و طبق اصول خاصی نصب شوند تا بتوانند بهترین بازدهی را داشته باشند. اگر دتکتور شما در مکان مناسبی نصب نشود در زمان مناسب نمی تواند بهترین بازدهی را داشته باشد و همین موضوع می تواند باعث به خطر افتادن جان و مال شما شود. طبق استاندارد NFPA 72 تمامی اتاق ها، فضاهای باز، انباری ها و … دارای دتکتور باشند تا در زمان آتش سوزی فورا به تمامی اهال ساختمان اطلاع داده شود. لازم به ذکر است که نصب دتکتورهای دود در موتورخانه ها بسیار توصیه می شود. همچنین در منازل مسکونی دتکتورهای دودی باید در مرکز سقف نصب شود تا بتواند فضای بیشتری را تحت پوشش داشته باشد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت کیلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای ها 1

شما نفر اول باشید برای ثبت رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا