لباس ضد حریق چیست؟

لباس ضد حریق چیست؟

فهرست مطالب

5
(1)

شاید برایتان جالب باشد که بدانید لباس هایی وجود دارند که ضد حریق هستند و در برابر حریق مقاوم هستند و قطعا با خواندن همین یک قسمت از مقاله لباس ضد حریق چیست؛ برایتان سوال شده که این نوع لباس دقیقا چیست و چه کاربردی دارد. هنگام آتش سوزی و در مواردی که با آتش مستقیما سر و کار داریم لباس های ضد حریق و نسوز می توانند به بهترین شکل ممکن از ما محافظت کنند. در ادامه به این لباس و تمامی ویژگی های آن در هایپرفایر می پردازیم.

کاربر عزیز فروشگاه اینترنتی هایپرفایر؛ اگر سوالی در خصوص لباس ضد حریق دارید، می توانید در بخش نظرات سوال خودتان را مطرح کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول در زمینه لباس ضد حریق پاسخ به این سوالات
لباس ضد حریق
  • نوعی لباس نسوز است که در برابر حریق مقاومت بالایی دارد.
عملکرد لباس ضد حریق
  • این لباس از سه لایه تشکیل شده است که تمامی این سه لایه کمک می کنند تا آتش نشان در برابر حریق ایمنی بالایی داشته باشد.
انواع لباس ضد حریق
  • لباس مقاوم در برابر حریق
  • لباس مقاوم در برابر حرارت
کاربرد لباس ضد حریق
  • از لباس های ضد حریق اغلب در فضاهای باز استفاده می شود.
  • لاس های ضد حریق اجازه حضور مکان هایی با دمای بسیار بالا و حریق را به ما می دهد.
  • اغلب آتش نشانان از این نوع لباس استفاده می کنند.
  • لباسی که در زیر لباس ضد حریق پوشیده می شود باید کاملا نخی باشد.
نحوه صحیح نگهداری از لباس ضد حریق
  • پوشیدن صحیح لباس ضد حریق
  • بازرسی منظم از لباس
  • نگهداری و شستشوی اصولی
اجزای تشکیل دهنده لباس ضد حریق
  • لایه خارجی
  • لایه عایق
  • لایه داخلی

خریدی بصرفه و فوری: خرید انواع لباس کار

لباس ضد حریق

لباس های ضد حریق که به آن ها لباس نسوز نیز گفته می شود، نوعی لباس هستند که از بدن ما در برابر شعله های آتش و حرارت محافظت می کنند. لباس های ضد حریق شامل لوازم جانبی نظیر دستکش، چکمه و کلاه ایمنی و غیره می شود که به ایمنی هرچه بیشتر محافظت می کند. تمامی لباس های نسوز و ضد حریق دارای نمادی هستند که آن نماد FR است و نشان دهنده خصوصیات این نوع لباس ها می باشد. پارچه لباس های نسوز در برابر آتش و حریق مقاوم هستند. برای تولید این نوع لباس ها از دو نوع پارچه مخصوص استفاده می شود که پارچه هایی خاص و متمایز هستند.

عملکرد لباس ضد حریق

همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم، لباس های ضد حریق به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که می توانند در برابر حریق عملکرد عالی داشته باشند و از بدن شخصی که این لباس را پوشیده به خوبی محافظت کنند. لباس ضد حریق از مواد و الیاف خاصی طراحی و ساخته شده است که این الیاف مقاوم اجازه حضور افراد بویژه آتش نشانان را در دل آتش می دهند.

لباس ضد حریق

پیشنهاد خواندنی هایپر: آشنایی با استانداردهای لباس کار

انواع لباس ضد حریق

لباس های ضد حریق دارای انواع مختلفی هستند که بسته به نیازمان می توانیم هریک از آن ها را خریداری کنیم. این لباس ها در دو نوع مقاوم در برابر حرارت و مقاوم در برابر شعله طراحیو تولید می شوند و انتخاب بسیار بهتر و دقیق تری را به ما می دهند.

کاربرد لباس ضد حریق

لباس های ضد حریق برای افرادی که با آتش در تماس هستند همانند آتش نشانان یکی از اصلی ترین و مهم ترین تجهیزاتی است که باید حتما با خود داشته باشند. این لباس ها دارای کاربرد زیر هستند:

  • از لباس های ضد حریق اغلب در فضاهای باز استفاده می شود.
  • لاس های ضد حریق اجازه حضور مکان هایی با دمای بسیار بالا و حریق را به ما می دهد.
  • اغلب آتش نشانان از این نوع لباس استفاده می کنند.
  • لباسی که در زیر لباس ضد حریق پوشیده می شود باید کاملا نخی باشد.

نحوه صحیح نگهداری از لباس ضد حریق

لباس های ضد حریق همانند سایر لباس ها نیازمند نگهداری صحیح هستند و نگهداری اصولی و درست می تواند طول عمر این لباس های خاص و گران قیمت را بیش از پیش بالا ببرد. اگر لباس های ضد حریق به درستی پوشیده شوند و همچنین پس از هربار استفاده مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد بسیار دیرتر دچار مشکل می شوند. در ادامه به نحوه نگهداری از لباس های ضد حریق می پردازیم.

پوشیدن صحیح لباس ضد حریق

لباس های ضد حریق باید به درست پوشیده شوند تا بتوانند طول عمر بیشتری داشته باشند. سعی کنید از فردی دیگر برای پوشیدن صحیح لباس ضد حریق خود کمک بگیرید، جدای از لباس باید تمامی لوازم جانبی و اجزای آن را نیز بپوشید. برای مثال کلاه، دستکش و چکمه و … .

بازرسی منظم از لباس

لباس های ضد حریق باید به صورت منظم مورد بررسی و بازبینی قرار گیرند تا اگر مشکلی وجود دارد فورا بتوان آن را حل کرد. تعویض و تعمیر لباس های تشخیص داده شده بای فورا توسط یک متخصص انجام شود تا بتوان در ماموریت های آتی از آن ها استفاده کرد.

نگهداری و شستشوی اصولی

شستن لباس های نسوز یاضد حریق یکی از موارد مهمی است که باید طبق اصول صورت گیرد. این لباس ها باید طبق دستورالعمل شسته شوند و از مواد شوینده مناسب برای شستشوی آن ها استفاده کرد.

نحوه صحیح نگهداری از لباس ضد حریق

پیشنهاد خواندنی هایپر: رنگ‌ های مختلف کلاه ایمنی نشانه چیست؟

اجزای تشکیل دهنده لباس ضد حریق

لباس های ضد حریق یا نسوز، از لایه های مختلفی تشکیل شده اند تا بتوانند حداکثر ایمنی را برای بدن آتش نشان ایجاد کنند. این لباس از سه لایه داخلی، لایه عایق و لایه خارجی تشکیل شده که حداکثر ایمنی را برای آتش نشان رقم می زنند. در ادامه به این سه لایه مهم می پردازیم.

  • لایه خارجی: این لایه از مواد مقاوم در برابر شعله همانند نومکس (Nomex) یا کولار (Kevlar) ساخته می‌ شود که حرارت بسیار بالا به را خوبی تحمل می کند و از ورود به لایه های دیگر جلوگیری می کند.
  • لایه عایق: این لایه لایه‌ ای است که وظیفه جلوگیری از انتقال حرارت به بدن را دارد. این لایه می‌ تواند از مواد مختلفی مانند فوم‌ های عایق حرارتی تشکیل شده باشد و دومین لایه برای جوگیری از ورود حررت به بدن آتش نشان است.
  • لایه داخلی: سومین لایه یا داخلی ترین لایه که با بدن نیز در تماس است، دارای تنفس پذیری بالایی است و از مواد نرم و ضد حساسیت تشکیل شده و می تواند به خوبی کار خود را انجام دهد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت کیلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای ها 1

شما نفر اول باشید برای ثبت رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا