معرفی انواع دتکتور اعلام حریق

معرفی انواع دتکتور اعلام حریق

فهرست مطالب

4
(1)

یکی از قطعات مهم در سیستم های کشف و اعلام حریق، دتکتورها هستند که با هدف تشخیص معیارهایی در محیط طراحی و ساخته شده اند. هدف از دتکتورها تشخیص آتش، دود و دیگر موارد است که به ما در مقابله با حوادث کمک شایانی می کنند. تشخیص زودهنگام آتش سوزی، نشستی و … از وقوع حوادث جلوگیری خواهد کرد و با نصب چنین دستگاه هایی ایمنی محیط و مکان های مهم بالاتر خواهد رفت. یکی از بهترین دتکتورها آن هایی هستند که دارای آلارم بوده و می توانند به کنترل پنل متصل شوند.

برندهای مختلفی وجود دارند که دتکتور طراحی و تولید می کنند و هریک از این دتکتورها دارای فاکتورهای خاصی بوده ه بسته به نیازتان می توانید محصول موردنظرتان را انتخاب کنید. در ادامه همراه هایپرفایر باشید تا به معرفی انواع دتکتور اعلام حریق بپردازیم و هریک از این تجهیزات را مورد بررسی قرار دهیم.

کاربر عزیز هایپرفایر؛ اگر سوالی در خصوص انواع دتکتور و سیستم اعلام حریق دارید، می توانید در بخش نظرات سوال خودتان را مطرح کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.

خلاصه ای از معرفی انواع دتکتور اعلام حریق

سوالات در رابطه با دتکتورهای اعلام حریق پاسخ به این سوالات
انواع دتکتور اعلام حریق
  • دتکتور شعله ای
  • دتکتور گازی
  • دتکتور حرارتی
  • دتکتور دودی
  • دتکتور ترکیبی
  • بیم دتکتور
  • دتکتور موضعی

خرید بصرفه و فوری: خرید انواع دتکتور اعلام حریق

انواع دتکتور اعلام حریق

دتکتورهای اعلام حریق دارای انواع مختلفی می باشند که هریک برای محیط های مختلف و نوعی از کارکرد طراحی و ساخته شده اند که در ادامه به انواع دتکتور می پردازیم:

  • دتکتور شعله ای
  • دتکتور گازی
  • دتکتور حرارتی
  • دتکتور دودی
  • دتکتور ترکیبی
  • بیم دتکتور
  • دتکتور موضعی

معرفی انواع دتکتور اعلام حریق

پیشنهاد خواندنی هایپر: شستی اعلام حریق چیست؟

دتکتور شعله ای

در ادامه مقاله معرفی انواع دتکتور اعلام حریق میرسیم به معری اولین دتکتور، یعنی دتکتور شعله ای که به آن به انگلیسی flame detector نیز گفته می شود. این دتکتور نوعی سنسور و حسگر است که برای تشخیص وجود شعله و آتش در محیط مورد استفاده قرار می گیرد. این دتکتور ها با بررسی محیط تحت حفاظتشان همواره و به صورت مداوم وجود شعله را مورد بررسی قرار می دهند و اگر شعله در محل ایجاد شود فوا آلارم آن ها به صدا در می آید و یا هشدار به پنل مرکزی اعلام حریق ارسال می شود.

دتکتورهای شعله همچنین می توانند با دمای هوا و حرکت هوا و همچنین وجود گرما نیز حریق را تشخیص دهند و با توجه به اینکه این دستگاه ها دارای سنسورهای مختلف نیز هستند می توانند با امواج فرابنفش (UV)، مادون قرمز (IR) و امواج مرئی (Visible) تشخیص بهتری داشته باشند. پس از تشخیص وجود شعله در محیط، دتکتور دستوری به کنترل پنل مرکزی ارسال می کند و کنترل پنل مرکزی نیز می تواند شیر گاز مرکزی ساختمان و حتی برق را نیز قطع کند و به آتش نشانی وجود حریق را گزارش دهد.

دتکتور گازی

دتکتور گازی نوعی دیگری از دتکتور است که به بررسی وجود گاز در محیط می پردازد و وجود گازهای سمی و قابل اشتعال در محیط را به صورت مداوم بررسی می کند. این نوع از دتکتورها جزئی جدایی ناپذیر از تجهیزات ایمنی و اعلام حریق در ساختمان ها بوده که با کمک آن می توان فورا از نشت گاز باخبر شد. پس از تشخیص این محصولات می توانند آلارم دهند و یا به کنترل پنل مرکزی وجود گاز را گزارش دهند. لازم به ذکر است که دتکتورهای گازی دارای استانداردها و تاییدیه های بسیار زیادی می باشند. در این دتکتورها تغییرات چگالی توسط مبدلی اندازه گیری می شود تا اگر تغییراتی در هوای محیط اتفاق افتاد فورا به کنترل پنل گزارش داده شود.

دتکتور گازی

پیشنهاد خواندنی هایپر: هرآنچه درباره گاز گرفتگی باید بدانیم

دتکتور حرارتی

دتکتورهای حرارتی نوعی دیگر از دستگاه های اعلام حریق هستند که مسئول بررسی حرارت و دمای محیط هستند و با بالارفتن دما فورا به کنترل پنل اعلام می کنند. همچنین قابلیت اعلام خطر بوسیله آژیر را نیز دارا می باشد. دمای بالا در محیط می تواند نشان دهنده وجود حریق باشد. چنانچه حریق شکل گرفته باشد می توان فورا با تجهیزات اطفای حریقی نظیر توپ اطفای حریق و کپسول های آتش نشانی حریق را اطفاء نمود.

دتکتورهایحرارتی به دو دسته اصلی طبقه بندی می شوند که هریک از آن ها در واقع یک کار را انجام می دهند اما  قطعا تفاوت هایی میان آن ها خواهد بود که می توانید دتکتور مناسب خودتان را انتخاب کنید. پس از به دنبال دتکتور مناسب هستید می توانید محصول مناسب خودتان را از فروشگاه هایپرفایر انتخاب و خریداری کنید.

دتکتور دودی

دتکتورهای دودی نوعی دیگر از دتکتورها هستند که دارای حسگر تشخیص دود بوده و اگر در محیط دودی تشکیل شود فورا به کنترل پنل اطلاع می دهند و یا با استفاده از آژیر طراحی شده به اهالی ساختمان اطلاع خواهند داد. این دستگاه یک دتگاه الکترونیکی بوده که برای مقابله با آتش سوزی از آن استفاده می شود که عملکرد آن به این صورت است که با سنسورهایی که دارد می تواند دودرا تشخیص دهد و در ادامه ایجاد هشدار کنند. اگر با بررسی محیط شاهد آتش سوزی بودید و دود تشکیل شده نا شی از آتش سوزی بود، ابتدا با شماره 125 تماس بگیرید و در ادامه با استفاده از تجهیزات اطفای حریق فورا حریق را اطفا کنید.

دتکتور دودی

پیشنهاد خواندنی هایپر: سیستم اسپرینکلر

دتکتور ترکیبی

دتکتور ترکیبی یا مولتی نوع دیگری از دتکتور بوده که بسیار کاربری است و دارای دو یا چند سنسور می باشد و با بوجود آمدن شرایط حساس فورا آلارم می دهد. همچنین این دتکتورها دارای قابلیت های دیگری همچون تشخیص مونوکسید کربن، حرارت بالا بوده و م توانند تمامی پارامترها را بسنجند. زمانی که کنترل پنل اطلاعات را از دتکتور مولتی درخواست می کند، این دتکتور تمامی مشخصه ها را ارسال می کند و اگر تنها یکی از اطلاعات غیر طبیعی باشد آژیر به صدا در آید.

بیم دتکتور

بیم دتکتور یا Beam Detector یکی دیگر از کاربردی ترین دتکتورهای دودی خطی است که اغلبدر سیستم ها اعلام حریق بکار برده می شود. از این دتکتور اغلب در سوله ها، انبارها و مراکز مهم استفاده می شود. جال است بدانید که نام دیگر بیم دتکتور، دتکتور لیزری است.

بیم دتکتورها سطحی از منطقه را پوشش می دهند و نیازی به کابل کشی ندارند و نصب آن ها نیز بسیار آسان است و همین موارد باعث شده تا این دتکتور بیشتر از سایر دتکتورها کاربردی باشد و اغلب شاهد استفاده آن ها در صنایع و مراکز مهم باشیم. مزایای بیم دتکتور شامل موارد زیر است:

  • محدوده وسیع تحت پوشش
  • نصب و راه‌اندازی سریع و آسان
  • ایده‌آل برای مناطق مرتفع و با دسترسی مشکل
  • کاهش کابل کشی
  • تعویض هوا
  • نداشتن آلارم کاذب
  • امکان تست داخلی
  • دارای سیستم کنترل از راه دور
  • قابلیت تنظیم حساسیت از راه دور

بیم دتکتور

پیشهاد خواندنی هایپر: بهترین کپسول آتش نشانی

دتکتور موضعی

دتکتور موضعی یا Stand-alone fire detector نوع دیگری از دتکتور بوده که به اختصار به آن SFD نیز گفته می شود. این نوع دتکتور برای تشخیص زودهنگام دود ناشی از آتش سوزی مورد استفاده می شود و پس از تشخیص دود فورا به ساکنین اطلاع داده می شود.  این نوع از دتکتورها بسیا مقرون بصرفه و پر طرفدار هستند و برای جلوگیری از خسارات سنگین و تلفات ناشی از آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرند. اگر هزینه نصب یک سیستم اعلام حریق آدس پذیر برایتان سنگین است، می توانید از دتکتور موضعی استفاده کنید تا ایمنی را بسیار مقرون بصرفه دریافت کنید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت کیلیک کنید

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای ها 1

شما نفر اول باشید برای ثبت رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا