نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

فهرست مطالب

0
(0)

یکی از مهم ترین مواردی که امروزه باید تمامی افراد به خوبی آن را بدانند، نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی است که با دانستن آن می توان در لحظات اولیه وقوع آتش سوزی، حریق را به طور کامل اطفا کرد و از گسترش آن و بروز حوادث ناگوار جانی و مالی جلوگیری نمود. دانستن نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی تنها به کشیدن پین کپسول و خاموش کردن حریق تمام نمی شود و استفاده از نوع مناسب کپسول نیز نقش بسیار بسیار مهمی در فرآیند اطفا حریق دارد؛ در ادامه همراه هایپرفایر باشید تا بهاین آموزش بسیار مفید و کاربردی بپردازیم.

کاربر عزیز هایپرفایر؛ اگر سوالی در خصوص نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی دارید، می توانید در بخش نظرات سوال خودتان را مطرح کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.

خلاصه ای از نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

سوالات در رابطه با نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی پاسخ به این سوالات
آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی
  • اول باید کپسول آتش نشانی مناسب را انتخاب و بردارید.
  • در ادامه ضامن کپسول را کشیده و آن را آماده استفاده کنید.
  • در فاصله مناسبی از آتش قرار بگیرید و نازل را به سمت آتش بگیرید.
  • در آخر باید اهرم کپسول آتش نشانی را بکشید و مواد داخل کپسول را نیز برروی آتش بریزید. (توجه داشته باشید که مواد داخل کپسول را برروی پایه آتش بریزید نه برروی شعله های آن)
در زمان آتش سوزی چه کپسولی مناسب است؟
  • آتش سوزی مواد خشک: اگر مواد خشک مثل کاغذ و چوب و … دچار آتش سوزی شد باید از کپسول های بر پایه آب نظیر آب و فوم، آب و گاز استفاده کنید.
  • آتش سوزی مایعات: مایعات قابل اشتعالی مثل تینر و بنزین و نفت و غیره به سرعت دچار آتش سوزی می شوند و باید برای اطفای حریق این مایعات از کپسول های فوم و CO2 استفاده کرد.
  • آتش سوزی تجهیزات الکترونیکی: برای تجهیزات الکترونیکی بدلیل حساسیت بالا تنها باید از کپسول CO2 استفاده کرد.
چه زمانی از کپسول آتش نشانی استفاده کنیم؟
  • کپسول های آتش نشانی برای حریق های کوچک طراحی شده و در زمان اولیه شکل گیری حریق بهترین زمان برای استفاده از این تجهیزات است.
  • اگر آتش به سرعت در حال بزرگ شدن است، با فورا کپسول آتش نشانی نشانی برای خاموش کردن آن دارید، لطفا سریعتر محل را ترک کنید.
  • قبل از استفاده از خاموش کننده آتش حتما یک راه فرار برای خودتان در نظر بگیرید.
  • نوع آتش را بررسی کنید و سپس اقدام به استفاده از نوع مناسب کپسول آتش نشانی نمایید.
  • برای خاموش کردن هرچه بهتر حریق ابتدا پین را بکشید، آتش را نشانه بگیرید و اهرم را فشار دهید.

خریدی فوری و بصرفه: خرید انواع کپسول آتش نشانی

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی

اگر خدایی نکرده محلی دچار آتش سوزی شد، باید به خوبی بداند که چگونه از گسترش آن جلوگیری کنید و حریق را به طور کامل اطفا کنید. برای اینکا ابتدا باید نوع آتش سوزی را بشناسید و کپسول مناسب را انتخاب کنید. سپس باید از شارژ بودن کپسول آگاه باشید و سپس از کپسول استفاده کنید. لازم به ذکر است که اگر کپسول شارژ نداشت، می توانید به روش های دیگر اطفا حریق نظیر خفه کردن آتش با دستمال فکر کنید. به صورت کلی نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی به شرح زیر است:

  1. ابتدا کپسول آتش نشانی مناسب را بردارید.
  2. سپس ضامن کپسول را بکشید و آن را آماده استفاده کنید.
  3. در ادامه در فاصله مناسبی از آتش بایستید و نازل را به سمت آتش بگیرید.
  4. در آخر نیز اهرم کپسول آتش نشانی را بکشید و مواد داخل کپسول را نیز برروی آتش بریزید. (توجه داشته باشید که مواد داخل کپسول را برروی پایه آتش بریزید نه برروی شعله های آن)

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

پیشنهاد هایپرفایر: بهترین کپسول آتش نشانی

در زمان آتش سوزی چه کپسولی مناسب است؟

شاید برای بسیاری از افراد سوال باشد که در زمان آتش سوزی باید از چه نوع کپسولی استفاده کرد تا حریق به طور کامل اطفا شود؛ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد:

  • آتش سوزی مواد خشک: اگر مواد خشک نظیر کاغذ و چوب و غیره دچار آتش سوزی شد می توانید از کپسول های بر پایه آب نظیر آب و فوم، آب و گاز استفاده کنید تا حریق به صورت کامل اطفا شود.
  • آتش سوزی مایعات: مایعات قابل اشتعالی نظیر تینر و بنزین و نفت و غیره به سرعت دچار حریق می شوند و می توان برای اطفا حریق این مایعات از کپسول های فوم و CO2 استفاده کرد.
  • آتش سوزی تجهیزات الکترونیکی: تجهیزات الکترونیکی نظیر تجهیزات کامپیوتری بدلیل حساسیت بالا نمی توان از کپسول بر پایه آب استفاده نمود و تنها باید از کپسول CO2 استفاده نمود.

چه زمانی از کپسول آتش نشانی استفاده کنیم؟

انواع کپسول آتش نشانی ابزار مهمی برای اطفاء حریق های کوچک و جلوگیری از گسترش آن ها هستند و دانستن زمان و نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی می تواند تفاوت بین یک حادثه جزئی و یک فاجعه بزرگ را ایجاد کند. در ادامه به چند نکته برای استفاده از کپسول آتش نشانی می پردازیم که با دانستن آن ها می توانید آگاهانه تر از کپسول آتش نشانی استفاده کنید و زمان درست استفاده و نیاز به این تجهیزات بسیار حیاتی را بدانید.

  • کپسول های آتش نشانی برای آتش های کوچک و تازه شکل گرفته طراحی شده است و در زمان ابتدایی شکل گیری حریق بهترین زمان برای استفاده از این تجهیزات کاربردی است.
  • اگر آتش به سرعت در حال بزرگ شدن است و حدس می زنید که با کپسول آتش نشانی نشانی برای خاموش کردن آن دارید، لطفا سریعتر محل را ترک کنید.
  • قبل از استفاده از کپسول آتش نشانی حتما یک راه فرار برای خود در زمان اضطراری در نظر بگیرید.
  • نوع آتش را در نظر بگیرید و سپس اقدام به استفاده از نوع مناسب کپسول کنید.
  • برای خاموش کردن حریق همانطور که ذکر شد؛ ابتدا پین را بکشید، آتش را نشانه بگیرید و اهرم را فشار دهید.

در زمان آتش سوزی چه کپسولی مناسب است؟

پیشنهاد هایپرفایر: زمان تعویض کپسول آتش نشانی

امیدواریم از مقاله نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی نهایت استفاده را برده باشید و از این به بعد در زمان استفاده از این تجهیزات اطفای حریق کاربردی به نکات ذکر شده توجه داشته باشید؛ اگر سوالی در رابطه با اطفا حریق دارید در بخش کامنت ها با ما درمیان بگذارید تا در سریعترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ دهیم.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت کیلیک کنید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای ها 0

شما نفر اول باشید برای ثبت رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا