گازسنج و کاربرد آن

گازسنج و کاربرد آن

فهرست مطالب

5
(1)

دستگاه های گازسنج و حسگرهای شناسایی گاز نوعی تجهیزات الکترونیکی هستند که می توانند انواع مختلف گاز را شناسایی کرده و اطلاع دهند. از گازسنج ها معمولا برا شناسایی گازهای سمی استفاده می شود که باعث انفجار و مسمومیت می شوند. از گازسنج ها در کارخانجات و تاسیسات حیاتی استفاده می شود تا گاز سمی و مخربی در محل وجود نداشته باشد تا بتوان با حفظ ایمنی کامل در حوزه کاری مختلف فعالیت نمود. در ادامه همراه فروشگاه اینترنتی هایپرفایر باشید تا به گازسنج و کاربرد آن بپردازیم.

کاربر عزیز فروشگاه اینترنتی هایپرفایر؛ اگر سوالی در خصوص گازسنج و کاربرد آن دارید، می توانید در بخش نظرات سوال خودتان را مطرح کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.

سالات متداول در زمینه گازسنج و کاربرد آن پاسخ به این سوالات
گازسنج چیست؟
  • گازسنج دستگاهی برای شناسایی و اندازه گیری غلظت گازهای مختلف است که در محیط های مختلفی می توان از آن استفاده کرد.
گازسنج چگونه کار می کند؟
  • گازسنج ها با سنسورهای دقیقی که دارند می توانند گازهای موجود در محیط را تشخیص دهند.
نحوه استفاده از گازسنج
  • گازسنج ها دارای نحوه استفاده یکسانی هستند و م توان با مشاهده دفترچه راهنمای دستگاه از نحوه عملکرد آن ها اطلاعات مناسب و دقیقی بدست آورد.
انواع کلی گازسنج
  • گازسنج پرتابل یا ثابت
  • گازسنج تک کاره یا چند کاره
  • گازسنج چهارسنسوره
انواع مختلف گازسنج
  • گازسنج الکتروشیمیایی
  • گازسنج برقی
  • گازسنج حساس به توده
  • گازسنج مغناطیسی
  • گازسنج های نوری
  • گازسنج دماسنج (کالریمتری)

پیشنهاد ویژه هایپرفایر: خرید انواع دتکتور از برندهای مختلف

گازسنج چیست؟

گازسنج دستگاهی برای شناسایی و اندازه گیری غلظت گازهای مختلف است که در محیط های مختلفی می توان از آن استفاده نمود. از این دستگاه در محیط های مختلفی می توان استفاده کرد تا گازهای سمی و مخرب را شناسایی نمود و حذف کرد. به صورت معمول از دستگاه های گازسنج برای تشخیص و شناسایی مونوکسید کربن، متان، اکسیژن و دی‌اکسید کربن استفاده می شود. شاید از خود بپرسید که در چه مشاغلی از گازسنج ها استفاده می شود؛ لازم به ذکر است که در صنایع نفت و گاز، معادن، کارخانجات و حمل‌ و نقل و غیرهاز این دستگاه ها بسیار استفاده می شود.

گازسنج چگونه کار می کند؟

دستگاه های گازسنج به کمک سنسورهای دقیقی که دارند می توانند انواع گازهای مختلف و همچنین غلظت آن ها را تشخیص و اندازه گیری کنند. این دستگاه ها یکی از مرجع های اصلی برای تشخیص این گازها هستند و با جدیدترین متدهای روز دنیا می توانند غلظت و واکتش شیمیایی را تشخیص دهند. امروزه گازسنج ها به صورت چند گاز و یا مولتی طراحی و ساخته می شوند که این امکان را به ما می دهند تا بتوانیم با یک دستگاه، طیف وسیعی از گازهای مختلف را بسنجیم و از وجود آن ها با خبر شویم.

گازسنج و کاربرد آن

پیشنهاد خواندنی هایپر: جدیدترین اختراعات در حوزه آتش‌ نشانی

نحوه استفاده از گازسنج

گازسنج ها همانطور که متوجه شدیم، دستگاه هایی حیاتی برای بسیای از صنایع هستند و نبود آن ها در صنایع مختلف می تواند باعث بروز حوادث فاجعه باری شود. این دستگاه ها با استفاده از آخرین تگنولوژی های روز دنیا و سنسورهای الکتروشیمیایی، نیمه‌ هادی یا اپتیکال می توانند انواع گازهای مختلف نظیر کربن‌ مونواکسید، هیدروژن سولفید و متان را شناسایی کنند. با نصب این دستگاه می توان به صورت مداوم از وجود گازهای خطرناک در محیط باخیر شد و مانع از بروز حوادث مختلفی شد.

دستگاه های مختلفی از برندهای متعددی وجود دارند که هریک دارای سازوکار مخصوص به خود هستند و بسته به دفترچه راهنمای محصول باید از آن استفاده نمود تا بتوان به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد. لازم به ذکر است که ساختار این دستگاه ها بسیار شبیهبه یکدیگر بوده اما بدلیل حساسبودن تشخیص گازهای مختلف، بهتر است حتما دفترچه راهنمای این محصولات را بخوانید و یا از افراد ماهر در این زمینه استفاده کنید.

انواع کلی گازسنج

گازسنج ها دارای انواع مختلفی می باشند که هریک دارای کاربرد و مزایای مخصوص به خودشان هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

گازسنج پرتابل یا ثابت

سیستم های گازسنج پرتابل و یا ثابت اغلب برای تامین امنیت در محیط های صنعتی کاربرد دارند تا با نصب دائمی آن ها بتوان به صورت مستمر و 24 ساعته، میزان گازهای موجود در محیط را اندازه گیری نمود. اگر محیط صنعتی شما حساس بوده و نیازمند این است که به صورت مداوم گازهای موجود مورد بررسی قرار گیرند، می توانید از این نوع از گازسنج ها استفاده کنید. همچنین گاسنج های پرتابل که به آن ها گازسنج های قابل حمل نز گفته ی شود نیز برای فضاهای کمتر آسیب پذیر کاربرد دارند و می توان به آسانی آن ها را حمل نمود و مکان های مختلفی را مورد بررسی قرار داد.

گازسنج تک کاره یا چند کاره

گازسنج های تک کاره و چند کاره برای محافظت از کارگران و شناسایی گازهای مختلفی همچون اکسیژن (O2)، سولفید هیدروژن (H2S) و مونوکسید کربن (CO) طراحی و ساخته شده اند. گازسنج های تک کاره تنها یک نوع از گاز را تشخیص می دهند اما گازسنج های چند کاره برای تشخیص چند نوع گاز طراحی و ساخته شده اند که همین موضوع مزیت محسوب می شود. از این دستگاه ها در صنایع مختلفی همچون فاضلاب، تصفیه آب و تمیز کردن مخازن استفاده می شود.

انواع گازسنج

پیشنهاد خواندنی هایپر: دتکتور دود چگونه کار می کند؟

گازسنج چهارسنسوره

گازسنج 4 سنسوره نوعی دستگاه دیگر است که برای تشخیص همزمان چهار نوع مختلف گاز را در محیط های مختلف بررسی می کند. این دستگاه چهار سنسوره می تواند گازهایی مانند مونوکسید کربن (CO)، سولفید هیدروژن (H2S)، اکسیژن (O2) و گازهای قابل احتراق مانند متان (CH4) را شناسایی کرده و به حفظ سلامت کارکنان و دستگاه ها شود.

انواع مختلف گازسنج

گازسنج های مختلفی وجود دارند که توسط برندهای مشهوری طراحی و ساخته شده اند. این دستگاه ها می توانند به خوبی گازهای مختلف را تشخیص دهند و ایمنی را به ارمغان بیاورند. در ادامه به انواع مختلف گازسنج ها می پردازیم که بسته به نیازتان می توانید یکی از ان دستگاه ها را خریداری نمایید.

  • گازسنج الکتروشیمیایی: تغییرات در جریان، ولتاژ، خازن امپدانس
  • گازسنج برقی: رسانایی اکسید فلزی رسانایی آلی رسانایی الکترولیتی رسانایی اتصال ناهمگون
  • گازسنج حساس به توده: تغییرات در وزن، دامنه، فاز یا فرکانس، اندازه، شکل یا موقعیت
  • گازسنج مغناطیسی: تغییرات خواص گاز پارامغناطیس
  • گازسنج های نوری: تغییر در شدت نور، رنگ یا طیف گسیل
  • گازسنج دماسنج (کالریمتری): اثرات گرمایی یک واکنش شیمیایی خاص تغییرات دما، جریان گرما، محتوای گرما

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت کیلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای ها 1

شما نفر اول باشید برای ثبت رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا