کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست؟

کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست؟

سالهاست که از مواد هالوژنه در آتش نشانی استفاده می شود، اما استفاده از این مواد ممنوع است زیرا لایه اوزون را از بین می برند؛ شاید برای شماهم سوال باشد که کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست؟ در ادامه به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد. به طور کلی، از متان و اتان به عنوان مواد پایه در کپسول های آتش نشانی هالوژن استفاده می شود. یکی از ویژگی های این مواد این است که وزن آن ها حدود 4 تا 5 برابر سنگین تر از هوا است. به سرعت یک لایه روی آتش ایجاد می کند و از رسیدن اکسیژن به آن و خاموش کردن آتش جلوگیری می کند. در ادامه مقاله کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست؟ همراه فروشگاه اینترنتی هایپرفایر باشید.

کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست؟

انواع مختلفی از کپسول های آتش نشانی بسته به مواد به کار رفته در آنها وجود دارد. کپسول آتش نشانی هالوژن یکی از انواع آن می باشد که در ادامه نحوه عملکرد و کاربردهای آن بیشتر آشنا خواهیم شد. خاموش کننده هالوژن نوعی خاموش کننده است که حاوی مواد هالوژن است. این کپسول ها به عنوان بخش مهمی از سیستم های اطفاء حریق برای اطفای حریق مورد استفاده قرار می گیرند. مواد هالوژنه، معمولا هالوژن های آلی مانند برومید متیل یا متیل کلرید به عنوان بازدارنده آتش در کپسول های آتش نشانی هالوژنه استفاده می شود.

وظیفه اصلی کپسول آتش نشانی هالوژنه جلوگیری از گسترش آتش و مهار کردن آتش است. زمانی که این کپسول ها در معرض گرما قرار گیرد به صورت خودکار کار خود را آغاز کرده و حریق را اطفا می کنند.

از کپسول های آتش نشانی هالوژن در منازل، ساختمان ها و تاسیسات تجاری و صنعتی برای افزایش ایمنی و کاهش خطر آتش سوزی استفاده می شود. این تجهیزات مهم برای محافظت از اشیا و افراد در هنگام آتش سوزی طراحی شده است. کپسول های هالوژه اصولا در در مکان های مهم نظیر اماکن تجاری و صنعتی به کار گرفته می شوند.

کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست؟

جهت ثبت سفارش کپسول های آتش نشانی FM200 و FE36 کلیک کنید.

انواع کپسول آتش نشانی هالوژنه

کپسول های آتش نشانی هالوژنه در ابعاد 3 و 9 و 12 کیلویی طراحی و ساخته می شوند و تنها این سه ظرفیت را می توانید انتخاب و خریداری کنید. این نوع از کپسول ها به سیستم هوشمند و تمام اتوماتیکی متصل می شوند که در زمان آتش سوزی می توانند فعال شوند و حریق را اطفا کنند. از این نوع از کپسول های آتش نشانی می توان در کلاس های حریق مختلفی استفاده نمود و همچنین برای وسایل الکترونیکی بسیار مناسب هستند. انواع خاموش کننده‌ های هالوژنه به شرح زیر می باشند:

  • نوع سقفی با عملکرد اتوماتیک
  • نوع بولینگی یا شیشه ای که با پرتاب فعال می شوند.
  • نوع استوانه ای

کاربرد کپسول آتش نشانی هالوژنه

کپسول های آتش نشانی هالوژنه کابردهای مختلفی در صنایع دارند و اگر این نوع از کپسول ها در صنایع نصب نباشد خیلیسریع حریق گسترش می یابد. کاربرد کپسول های آتش نشانی هالوژنه به شرح زیر می باشد:

  • صنایع
  • محیط های اداری و تجاری
  • اتاق های سرور و رک های کامپیوتری
  • تجهیزات الکترونیکی
  • آزمایشگاه ها
  • و مراکز مهم و حساس دیگر

کاربرد کپسول آتش نشانی هالوژنه

نحوه شارژ کردن کپسول آتش نشانی

اثرات استفاده از گازهای هالوژن در کپسول آتش نشانی

اما بد نیست بدانید که هالوژن های 1211، 2402 و 1301 برای لایه اوزون خطرناک هستند و تولید آن از سال 1994 متوقف شده است. اما به صورت کلی از هالوژن ها برای اطفای حریق های نوع B و C استفاده می شود و بهترین مکان برای نگهداری آن ها اتاق سرور، اتاق کامپیوتر، هواپیما، کشتی و غیره است. امروزه از ترکیبات جدیدی برای از بین بردن اثرات گاز هالوژن بر محیط زیست استفاده می شود. تقریباً همین تأثیر را دارند و می توانند تأثیر خوبی در اطفای حریق داشته باشند.

نحوه استفاده از کپسول هالوژنه

گاز هالوژن به صورت مایع و تحت فشار است و باعث می شود تا در آتش اختلال ایجاد شود و حریق اطفا گردد. جالب است بدانید که این نوع از کپسول های آتش نشانی پس از اطفای حریق هیچ ردیاز خود بجای نمی گذارند و برای کلاس های حریق B و C مناسب هستند.

نحوه عملکرد کپسول هالوژنه

این گازها باعث واکنش شیمیایی در آتش می شوند و این امر باعث از بین بردن حریق می شود و از گسترش آتش جلوگیری می کند. همچنین هیچ اثری از خود بجای نمی گذارد و پس از اطفای حریق شاهد پسماندی نخواهید بود. به صورت کلی این کپسول ها در محیط هایی که وسایل الکترونیکی وجود دارند استفاده می شود و می توانند بدون آسیب رساندن به تجهیزات الکترونیکی آن ها را خاموش کنند. کپسول های هالوژن برای گروه های آتش نشانی A، B و C مناسب است و زمان انتشار گاز هالوکربنی متناسب با وزن کپسول آتش نشانی؛ بین 9 تا 38 ثانیه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

پیمایش به بالا