کپسول آتش نشانی co2

کپسول آتش نشانی co2

کپسول آتش نشانی co2 یکی دیگر از کپسول های آتش نشانی است که از گاز دی اکسید کربن پر شده است و برای برخی از آتش ها بسیار مناسب می باشد. در ادامه همراه فروشگاه هایپرفایر باشید تا اطلاعاتی کامل و جامع در خصوص کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن بپردازیم.

کپسول آتش نشانی co2

همواره دانستن اینکه کدام کپسول آتش نشانی به بهترین وجه می تواند نیازهای شما را برای ایمنی و پیشگیری از آتش سوزی برآورده کند، دشوار است. اگر کپسول آتش نشانی نامناسبی را انتخاب کنید، ممکن است در مقابل نوع خاصی از آتش سوزی که ممکن است رخ دهد، استفاده از آن بی نتیجه و یا حتی گاهی خطرناک و همراه با نتایج معکوس باشد. برای مثال، برای مکان های تجاری یا سایر انواع تاسیسات، داشتن یک یا چند کپسول آتش نشانی CO2 برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی مهم است.

دانستن طبقه بندی های مختلف آتش در درک نوع کپسول آتش نشانی، در شرایط اضطراری مهم است. کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن (CO2) معمولاً برای آتش سوزی های کلاس B (مایعات و گازهای قابل اشتعال) و کلاس C (الکتریکی دارای انرژی) استفاده می شود. کپسول CO2 را می توان، در آتش سوزی های کلاس B و الکتریکی استفاده کرد، همچنین می تواند در تجهیزات الکتریکی بدون توجه به ولتاژ بالا یا پایین استفاده شود و در برابر مواد قابل اشتعال مایع، مانند حلال ها، پروپان، بوتان و بنزین بسیار موثر است.

کپسول های دی اکسید کربن با گاز دی اکسید کربن غیر قابل اشتعال پر می شوند. کپسول آتش نشانی CO2 را می توان به راحتی با نداشتن فشارسنج تشخیص داد. فشار در کپسول ها، به حدی است که تکه های یخ خشک ممکن است هنگام تخلیه از شیپورک خارج شود، درست مانند یک کپسول آتش نشانی معمولی ABC.

کارایی کپسول آتش نشانی CO2

گاز CO2 که به نام دی اکسید کربن نیز شناخته می شود، به صورت مایع در کپسول آتش نشانی ذخیره می شود و با فشار دادن دسته کپسول، گاز تحت فشار قرار می گیرد. این گاز، یک گاز نارسانا و غیرخورنده است و اکسیژنی را که برای سوختن آتش استفاده می شود، سرکوب می کند.

کپسول آتش نشانی co2

گاز مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی

مزایای استفاده از کپسول‌های آتش نشانی CO2

کپسول های آتش نشانی CO2 دارای مزایای زیر است:

  • یک گاز پایدارو باکیفیت است که می تواند حریق را به خوبی اطفا کند.
  • یک ماده غیر سمی و عایق تجهیزات الکترونیکی است.
  • برای کلاس های حریق B ، A و C بسیار مناسب است و می تواند حریق های گسترده را اطفا کند.
  • کپسولی تمیز و ارزان است و پسماندی از خود بجای نمی گذارد.
  • ارزانترین کپسول آتش نشانی گازی است.
  • برای اطفا حریق تجهیزات الکترونیکی و برق بسیار کاربرد دارد.

خطرات کپسول CO2

کپسول های آتش نشانی CO2 شامل خطراتی است که در زمان استفاده باید به آن ها توجه کنید. گاز درون این کپسول با بهم زدن تعادل اسید و باز اثرات تخریبی خطرناکی بر روی بدن افراد دارد. همچنین گاز CO2 در فضاهای بسته باعث خفگی می شود و هیچ علائمی نیز ندارد.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی CO2

کپسول های CO2، حاوی دی اکسید کربن به شکل مایع هستند و هنگامی که کپسول رها می شود مایع در هوا آزاد می شود و اکسیژنی را که آتش از آن تغذیه می کند، خنثی می کند و توانایی گسترش آتش را از کار می اندازد. این یک راه موثر برای خاموش کردن آتش و همچنین جلوگیری از وقوع مجدد آتش به دلیل کمبود اکسیژن و دمای سرد یخ CO2، در هنگام آزاد شدن از کپسول است.

مزایای استفاده از کپسول‌های آتش نشانی CO2

نحوه شارژ کردن کپسول آتش نشانی

نکات مهم در مورد کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن (CO2)

کپسول های آتش نشانی CO2، برای انواع آتش سوزی کلاس B طراحی شده اند و استفاده از آن ها، در آتش سوزی های ناشی از جریان های برق، کاملا بی خطر هستند. آتش های کلاس B که می توانند با کپسول دی اکسید کربن خاموش شوند عبارتند از:

  • مایعات و گازهای قابل اشتعال، حلال ها، روغن، گریس ها (به استثنای روغن های پخت و پز)، قطران، رنگ های روغنی و لاک ها و آتش‌سوزی‌های کلاس C، که شامل تجهیزات الکتریکی پرانرژی می‌شوند، می‌توانند با CO2 نیز خاموش شوند.
  • CO2 اکسیژن را جابجا می کند تا آتش را خاموش کند. هنگامی که گاز CO2 از کپسول آتش نشانی آزاد می شود مانند یخ خشک به نظر می رسد.
  • این گاز، اکسیژن موجود در هوای اطراف آتش را کاهش می دهد و آن را خفه می کند. این نوع کپسول، در فضای باز به دلیل رانش باد به خوبی کار نمی کند. زیرا باد می تواند دی اکسید کربن را از آتش خارج کند و اکسیژن را به شعله های آتش بازگرداند.
  • محدوده خروجی کپسول، نسبتاً کم است. هنگامی که CO2 از کپسول آزاد می شود، مانند گازها شروع به انتشار می کند. به همین دلیل، محدوده خروجی جریان CO2، به 3-10 فوت محدود شده است. این برد تقریباً نصف برد متوسط ​​یک کپسول ABC است.
  • بعد از خاموش شدن آتش هیچ اثری از خود باقی نمی گذارند. دی اکسید کربن جریان اکسیژن را قطع می کند و دمای آتش را با حضور سرد خود کاهش می دهد.
  • هنگامی که گاز CO2 آتش را خاموش کرد، بدون برجای گذاشتن اثری در جو پخش می شود. بدون باقی گذاشتن اثر، معمولاً به معنای عدم آسیب است. این یک مزیت بزرگ برای تجهیزات الکترونیکی گران قیمت است، در مقابل استفاده از کپسول معمولی ABC، که از پودری استفاده می کند که می تواند خورنده باشد و اثراتی پس از استفاده از خود به جای بگذارند.
  • از تماس CO2 توزیع شده با پوست، جداً خودداری کنید. زیرا می تواند باعث سرمازدگی شود! دی اکسید کربن زمانی که از کپسول خارج می شود به یخ خشک تبدیل می شود. CO2 بسیار سرد است و در صورت وقوع آتش سوزی به خنک شدن مایعات قابل اشتعال یا وسایل الکترونیکی کمک می کند. با این حال، به دلیل دمای بسیار سرد دی اکسید کربن، از تماس CO2 توزیع شده با پوست، خودداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

پیمایش به بالا