گاز مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی

گاز مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی

با خاموش کننده ها و یا کپسول های آتش نشانی کاملا آشنا هستیم و می دانیم که اگر در زمان آتش سوزی کپسول آتش نشانی همراه داشته باشیم به سرعت و به راحتی می توانیم حریق را اطفا کنیم. در اکثر این کپسول ها نوعی گاز مخصوص برای هدایت مواد داخل کپول به بیرون وجود دارد که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم. در ادامه همراه هایپرفایر باشید تا به گاز مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی بپردازیم.

در کپسول آتش نشانی از چه گاز هایی استفاده می شود؟

گازی که اغلب در کپسول های آتش نشانی استفاده می شود؛ گاز دی اکسید کربن یا CO2 است. دلیل استفاده زیاد از این گاز این است که تراکم این گاز نسبت به سایر گازها کمتر است و وقتی دریچه کپسول آتش نشانی را باز می کنید یا نازل را فشار می دهید، گاز خارج شده با فشار زیادی آزاد می شود. ماده خاموش کننده موجود در کپسول آتش نشانی می تواند فوم، آب، پودر و غیره باشد که می توان از آنها برای اطفاء حریق استفاده کرد و گاز دی اکسید کربن می تواند محرک این مواد برای افا حریق باشد.
همچنین وقتی که این گاز فشرده می شود دمای آن به شدت کاهش می یابد. سپس هنگام استفاده از آن در مواقع آتش سوزی و هنگام حادثه، گاز CO2 موجود در کپسول آتش نشانی به میزان قابل توجهی حرارت را کاهش می دهد که باعث کاهش شدت آتش و همچنین جلوگیری از گسترش آتش می شود.
همچنین جدای از گاز کربن دی اکسید از هوای خشک نیز در برخی از کپسول های آتش نشانی استفاده می شود. اگر ماده استفاده شده در کپسول آتش نشانی برپایه آب باشد، به هیچ وجه نمی توان از دی اکسید کربن یا گاز CO2 استفاده کرد، زیرا استفاده از این گاز باعث یخ زدن آب در کپسول آتش نشانی می شود و در نتیجه عملکرد کپسول آتش نشانی به طور کلی از دست می رود.
بنابراین در چنین شرایطی بهترین انتخاب استفاده از هوای فشرده در کپسول های آتش نشانی بر پایه آب است. دی اکسید کربن زمانی که فشرده می شود تا در مخزن کپسول آتش نشانی قرار گیرد گرمای زیادی را از دست می دهد. به همین دلیل وقتی قصد استفاده از این کپسول ها را دارید، این گاز علاوه بر کمک به هدایت مواد داخل سیلندر کپسول آتش نشانی به سمت آتش به دلیل دمای پایین، حرارت آتش را بسیار کاهش می دهد و اطفای حریق را تسریع می کند و از گسترش آتش جلوگیری می کند.
گاز مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی

کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست؟

نحوه استفاده از گاز CO2 در کپسول آتش نشانی

گاز کربن دی اکسید و یا CO2 به دو صورت در کپسول های آتش نشانی شارژ می شوند که می توان به استفاده از گاز CO2 در کپسول های کاتریج بیرون و استفاده از گاز CO2 در کپسول های کاتریج درونی اشاره کرد که به شرح زیر است.

کپسول های آتش نشانی با کاتریج بیرونی

همانطور که از نام این نوع از کپسول های آتش نشانی پیداست، کارتریج ای کپسول ها در خارج از محفظه اصلی مواد خاموش کننده قرار دارند و با کمک اهرم یا شیری که خروجی محفظه CO2 را کنترل می کند، وسایل لازم را در اختیار خاموش کننده قرار می دهد. فشار برای پراکندگی مواد این کپسول ها دارای یک کارتریج در خارج با یک دریچه کاربردی هستند که در صورت نیاز به استفاده بیشتر از CO2 این امکان را به شما می دهد.

کپسول های آتش نشانی با کاتریج درونی

کپسول های آتش نشانی با کارتریج درونی در یک سیلندر وجود دارند و روند کار آن ها به این صورت است که با باز شدن شیر سیلندر یا فشار دادن میله آن، خروجی کارتریج باز شده و فشار لازم برای آزاد شدن را فراهم می کند.

نحوه پر کردن گاز کپسول آتش نشانی

در ادامه مقاله گاز مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی به نحوه پر کردن گاز کپسول های آتش نشانی می پردازیم. به صورت کلی کپسول های آتش نشانی هرساله و یا پس از هربار استفاده باید شارژ شوند تا برای دفعه بعدی که به آن ها نیاز داشتیم بتوانیم از آن ها استفاده کنیم. پرکردن گاز کپسول های آتش نشانی با دستگاه های مخصوص صورت می گیرد و بدون تجهیزات نمی توان شارژ کپسول آتش نشانی را انجام داد. همچنین لازم به ذکر است که شارژ کردن کپسول های آتش نشانی اگر بدون تجربه باشد بسیار خطر آفرین است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

پیمایش به بالا