جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی چیست؟

فهرست مطالب

اگر با جعبه آتش نشانی آشنایی ندارید باید ذکر کنیم که جعبه های آتش نشانی یا فایرباکس جزوی از سیستم های اطفای حریق است که در بسیاری از مراکز مهم نظیر پاساژ ها و مجتمع ها شاهد آن هستیم. این جعبه ها در خود اکثر تجهیزاتی که در زمان آتش سوزی به آن ها نیاز داریم را جای می دهند و زمانی که حریقی شکل می گیرد می توان به سادگی از آن ها استفاده کرد و حریق را به راحتی اطفا کرد. در ادامه این مقاله قرار است تا به کاربرد جعبه آتش نشانی، انواع، ابعاد و طریقه نصب کپسول های آتش نشانی بپردازیم پس تا آخر مقاله جعبه آتش نشانی چیست؟ همراه هایپرفایر باشید.

جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی یا فایرباکس محفظه ای است که درون آن تمامی تجهیزات اطفای حریق مورد نیاز برای مقابله با آتش سوزی قرار داده می شود تا در زمان آتش سوزی بتوان به تمامی این تجهیزات دسترسی داشت. از این رو این جعبه ها به ما کمک می کنند تا حریق را با سرعت و امکانات بیشتری اطفا کنیم. جنس تمامی جعبه های آتش نشانی از جنس آهن و فولاد است و در برابر تمامی ضربات و تغییرات دمایی نیز مقاوم است. لازم به ذکر است که برخی از این فایرباکس ها از جنس فایبرگلاس و استیل و کروم نیز می باشد و در زمان خرید جعبه آتش نشانی باید به جنس کپسول توجه ویژه ای کنید.

کاربرد جعبه آتش نشانی

جعبه های آتش نشانی یکی از تجهیزاتی هستند که مورد تایید و نظارت سازمان آتش نشانی می باشند و از این رو می توان با خیالی راحت از آن ها استفاده کرد. همچنین استفاده از این تجهیزات در ساختمان های جدید و مکان های پر رفت و آمد الزامی است و در ساختمان های پنج الی هفت طبقه به بالا لزوم لوله کشی آتش نشان وجود دارد. جعبه های آتش نشانی کاربردهای بسیار زیادی دارند و باتوجه به اینکه تمامی تجهیزات را در دل خود جای می دهند در زمان آتش سوزی بسیار کمک کننده هستند و می توان تجهیزاتی نظیر کپسول های آتش نشانی، شیلنگ آتش نشانی متصل به لوله کشی مخصوص آب و غیره را از داخل آن ها برداشت و فورا اقدام به اطفای حریق کرد.

انواع جعبه آتش نشانی

پیش تر به جعبه آتش نشانی و کاربرد آن پرداختیم و حال قصد داریم تا به انواع جعبه آتش نشانی بپردازیم. کپسول های آتش نشانی دارای مدل ها و ویژگی های مختلفی هستند و شرکت های مختلفی نیز این تجهیزات اطفای حریق را طراحی و تولید می کنند. در ادامه به انواع جعبه آتش نشانی پرداخته ایم:

  • جعبه آتش نشانی دیواری: این جعبه دارای دو نوع توکار و روکار است که بسته به انتخاب و مکان نصب می توانید انتخاب کنید.
  • جعبه آتش نشانی محوطه ای: این مدل جعبه به صورت پایه دار و ایستاده طراحی و تولید می شود
  • جعبه آتش نشانی توکار: در بسیاری از ساختمان های جدید شاهد این نوع از جعبه های آتش نشانی هستیم که درون کار نصب می شوند.
  • باکس آتش نشانی روکار: مکان هایی که قابلیت نصب جعبه آتش نشانی به صورت توکار را ندارد به صورت روکار نصب می شود.

جعبه آتش نشانی چیست؟

برای خرید انواع جعبه آتش نشانی در سایزهای مختلف کلیک کنید.

ابعاد فایرباکس آتش نشانی

فایرباکس و یا جعبه های آتش نشانی دارای ابعاد مختلف می باشند و شرکت ها و برندهای مختلفی نیز این تجهیزات را طراحی و تولید می کنند که دست شما را در انتخاب بهترین جعبه آتش نشانی باز می گذارند. همانطور که ذکر شد جعبه های آتش نشانی دارای ابعاد مختلفی هستند و از این رو باید به سراغ جعبه هایی بروید که اغلب تجهیزات اطفای حریق مهم و حیاتی در زمان آتش سوزی درون آن جای گیرد. در ادامه به تمامی ابعاد های فایرباکس پرداخته ایم:

  • طول 100، عرض 85 و عمق 18 سانتی متر
  • طول 85، عرض 80، عمق 18 سانتی متر
  • طول 85، عرض 60 و عمق 18 سانتی متر
  • طول 70، عرض 85 و عمق 18 سانتی متر
  • طول 70، عرض 60 و عمق 18 سانتی متر
  • طول 65، عرض 55 و عمق 18 سانتی متر
  • طول 60، عرض 50 و عمق 18 سانتی متر

نحوه نصب جعبه آتش نشانی

پس از انتخاب جعبه آتش نشانی باید به فکر نصب آن نیز باشید، جعبه های آتش نشانی باید اصولی و طبق استاندارد نصب شوند تا زمانی که حریقی شکل میگیرد بتوان به سرعت به آن دسترسی داشت و به راحتی از آن استفاده کرد. در ادامه به نکاتی در رابطه با نحوه نصب جعبه آتش نشانی می پردازیم اما پیشنهاد می کنیم حتما از یک متخصص جهت نصب فایرباکس کمک بگیرید.

  • فاصله جعبه های آتش نشانی از یکدیگر حداکثر باید 30 متر باشد.
  • شعاع پوشش هر فایرباکس 20 متر می باشد.
  • فایرباکس باید در راه پله های فرار، پاگردها، درب ورودی ساختمان ها، دالان ها و سایر نقاط مورد نیاز نصب گردد.
  • فایرباکس روکار 130 سانتی متر بالاتر از کف و برروی دیوار و در محل قابل رویت عموم حتما باید نصب شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا