گاز هالون چیست؟

گاز هالون چیست؟

فهرست مطالب

هالون ها قدیمی ترین و موثرترین گازهایی هستند که در سیستم های اطفاء حریق و مناطق حساس مانند صنایع مخابرات و الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند و شاید برای شماهم سوال شده باشد که گاز هالون چیست؟ از گازهای هالون برای خاموش کردن آتش استفاده می شود و اغلب در خاموش کردن آتش موفق عمل می کند. البته اگرچه این گازها در سیستم های اطفاء حریق بسیار مفید هستند، اما لایه اوزون را نیز از بین می برند و برای سلامتی و محیط زیست نیز بسیار مضر هستند. در ادامه همراه هایپرفایر باشید تا به گاز هالون بپردازیم.

گاز هالون چیست؟

برای بسیاری از افراد سوال است که گاز هالون چیست و چگونه تولید شده است. این گاز از مشتقات هیدروکربنی متان (CH4) یا اتان (C2H6) که در آن یک یا چند عنصر هالوژن به جای یک یا چند هیدروژن استفاده می شود تشکیل می شود و موادی به نام هالون تولید می شود که به طور گسترده برای خاموش کردن آتش استفاده میشد که 5 برابر سنگین تر از هوا بود و بویی نداشت.

همچنین زن هالون ها 630 گرم تا 68 کیلوگرم بوده و زمان انتشار گاز بین 9 تا 38 ثانیه و زمان پرتاب 1.8 تا 10.7 متر است. هالون 1301 که ترکیب شیمیایی آن CBrF3 (بروموتری فلورومتان) کاربرد آن در سیستم های اطفای حریق قابل نصب می باشد که به دلیل خطرات زیست محیطی این ماده، استفاده از آن از سال 1995 ممنوع شده است.

هالون 1211 نیز دارای ترکیب شیمیایی CBr CLF2 است و در کپسول های آتش نشانی قابل حمل استفاده می شود. گاز هالون از واکنش های شیمیایی در صورت آتش سوزی جلوگیری می کند. هالون 1211 با قرار گرفتن در معرض شعله به فسژن، یک ماده بسیار خطرناک تجزیه می شود. بنابراین نباید در سیستم های اطفاء حریق طراحی شده برای محیط های بسته استفاده شود و فقط برای اطفاء حریق دستی در محیط های باز مناسب است.

عملکرد گاز هالون

هالون های 1212 و 1301 با ترکیبات شیمیایی و فیزیکی عمل می کنند، اثر شیمیایی این گازها باعث اطفاء حریق توسط اتم های گاز می شود و این گازها به صورت مایع و فشرده در یک کپسول ذخیره می شوند که مستقیما مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد اتم های برم، ید و کلر در این گاز به صورت کاتالیزوری است که هر اتم به شکل مداوم در از بین بردن رادیکال های آزاد مهم گازهای احتراق نقش مهمی دارند.

گاز هالون چیست؟

اگر قصد خرید انواع کپسول آتش نشانی را دارید کلیک کنید.

کاربرد گاز هالوژن

گاز هالوژن برای آتش سوزی های کلاس B و C مورد استفاده قرار می گیرد و بهترین مکان برای نگهداری این نوع کپسول آتش نشانی اتاق سرور، اتاق کامپیوتر، هواپیما، کشتی و … است که امکان اطفاء حریق سریع را به شما می دهد.

معایب استفاده از هالون

این نوع گاز بی رنگ و بی بو است و هیچگونه زنگ زدگی و اثری از خود به جای نمی گذارد و در محل آتش سوزی پسماندی از خود به جای نمی گذارد اما مشخص است که استفاده از آن به لایه اوزون و بدن انسان آسیب می رساند و از این رو استفاده از آن ممنوع شده است. بنابراین گازهای مشابه با اثر مناسب و بی ضرر مانند هالوترون و FE36 و FM200 با عملکرد مناسب در اطفای حریق جایگزین گازهای هالوژن شده اند.

چرا سیستم اطفاء حریق گازهای هالون ممنوع شده است؟

مطالعات اخیر نشان داده است که هالون ها نقش مهمی در تخریب لایه اوزون ایفا می کنند، بنابراین پتانسیل تخریب لایه اوزون در هالون 1301 که با نام تجاری BTM شناخته می شود بسیار زیاد است و عمر آن در جو 65 سال است. همچنین طول عمر اتمسفری هالون 1211 که با نام تجاری BCF شناخته می شود، 11 سال است. این گاز در مقایسه با سایر موادی که لایه اوزون را از بین می برند. تشعشعاتی که وارد لایه اوزون می شوند و به خوبی جذب می شوند می تواند باعث آفتاب سوختگی، سرطان پوست، آب مروارید، تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان و کاهش مقاومت در برابر بیماری های مختلف شود.

در ادامه پیشنهاد می شود تا مقاله ” گاز FM200 چیست؟ ” را از دست ندهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا