اجزای کپسول آتش نشانی

اجزای کپسول آتش نشانی

قطعات و اجزای کپسول آتش نشانی مواردی هستند که یک کپسول را تشکیل می دهند و تمامی این اجزا و قطعات می توانند در کنار یکدیگر به خوبی عمل کرده و اطفا حریق را انجام دهند. کپسول های اطفاء حریق به نحوی طراحی شده اند که درون آن ها پودر و یا ماده مخصوصی قرار داده می شود تا بتوان با استفاده از آن حریق را اطفا کرد و همچنین این مواد موجود درون کپسول نیازمند یک محرک هستند تا بتوانند با سرعت به بیرون از کپسول هدایت شوند که در اکثر موارد این هدایت کننده گازی مخصوص است که به صورت فشرده درون کپسول قرار داده شده است. در ادامه همراه هایپرفایر باشید تا به اجزای کپسول آتش نشانی و قطعات تشکیل دهنده آن بپردازیم.

اجزای کپسول آتش نشانی

اجزا و قطعاتی که در کپسول های آتش نشانی استفاده می شوند بسیار با اهمیت هستند زیرا اگر هریک از این قطعات به خوبی نتوانند عمل کنند، کپسول به خوبی کار نکرده و حریق خاموش نمی شود و از این رو باید در زمان سرویس های دوره ای کپسول آتش نشانی به این موارد اهمیت ویژه ای داد. در ادامه به اجزای کپسول آتش نشانی می پردازیم:

مخزن استوانه ای

مخزن استوانه ای مخزنی است که تمامی مواد از جمله مواد خاموش کننده آتش نشانی و گاز محرک درون آن قرار می گیرد. ای مخزن از جنس فولاد بوده و می تواند بار زیادی را تحمل کند. به این مخزن استوانه ای یک لوله متصل شده است که مواد از طریق آن به بیرون منتقل می شود و همچنین اهرم و ضامن نیز به آن متصل است.

شیر و دیگر اجزا

شیر و دیگر اجزای متصل به آن یکی دیگر از مهم ترین اجزایی هستند که در کپسول های آتش نشانی با آن ها سروکار داریم. این اجزا در سرویس های دوره ای به صورت تخصصی مورد تست و بررسی قرار میگیرند و اگر کوچکترین مشکلی در آن ها وجود داشته باشد تعویض می شوند. شیر و دستگیره کپسول های آتش نشانی باکیفیت از جنس فلز است اما در کپسول های آتش نشانی ارزان قیمت شاهد دستگیره پلاستیکی هستیم. همچنین برروی این دستگیره ها یک ضامن وجود دارد تا از فشرده شدن ناخدآگاه اهرم جلوگیری شود.

اجزای کپسول آتش نشانی

جهت خرید انواع کپسول آتش نشانی کلیک کنید.

نازل و شیلنگ

همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم، نازل از فشرده شدن اهرم به صورت ناخودآگاه جلوگیری می کند و همین قطعه ساده می تواند در بسیاری از مواقع کاربردی باشد. همچنین شیلنگ های آتش نشانی امکان هدایت مواد خارج شده از کپسول آتش نشانی را می دهد تا بتوانید به راحتی مواد خاموش کننده را برروی حریق بریزید.

درجه یا مانومتر

مانومتر یکی از مهم ترین اجزای هر کپسول آتش نشانی است، زیرا امکان مشاهده فشار داخل کپسول را به شما می دهد و با مشاهده این درجه می توانید متوجه شوید که کپسول شما برای اطفای حریق آماده است یا خیر.

ماده خاموش کننده

ماده خاموش کننده در کپسول های مختلف می تواند متمایز باشد و از این رو شاهد پودر اطفاء حریق، انواع گاز و غیره در کپسول های آتش نشانی هستیم. این مواد می توانند حریق را به خوبی اطفا کنند و از گسترش آتش جلوگیری بعمل آورند.

پیشران

پیشران یا گازی که وظیفه هدایت مواد خاموش کننده را برعهده دارد می تواند تمامی مواد داخل کپسول را به بیرون از کپسول هدایت کند و اطفا حریق انجام شود.

امیدواریم از مقاله اجزای کپسول آتش نشانی لذت برده باشید؛ در ادامه پیشنهاد می شود مقاله ” نحوه نصب کپسول آتش نشانی ” را از دست ندهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

پیمایش به بالا